Hvem skal betale transportudgifterne ved samvær?

 Jeg er alene med en pige på 22 mdr. og har været det siden hun var 5 mdr. Faderen har samvær med hende hver mandag fra kl. 16.00-19.00 og hver anden søndag fra kl. 09.00-17.00.

Hvis jeg vælger at flytte fra København til Århus, hvem skal så betale for transportudgifterne ved et evt. samvær? (min indkomst er betydeligt større end faderens i øjeblikket, men jeg forventer at skulle leve af S.U. ca. 1 år efter flytningen)

På forhånd tak for svaret.

Svar

Faderen skal hente barnet til samvær og du skal hente barnet efter samværet. I skal som udgangspunkt hver for sig betale omkostningerne ved den transport, som I selv skal stå for.

Hvis du flytter fra København til Århus, risikerer du at blive pålagt at betale de fulde transportomkostninger eller mere end 50%.

Du kan slippe for at deltage i omkostningerne, hvis følgende betingelser er opfyldte:

  1. Du har en meget lav indkomst. Efter Familiestyrelsens opfattelse er dette normalt kun opfyldt ved en indkomst under ca. 210.000 kr. om året (2008 og 2009-niveau).
  2. Faderens indkomst er væsentligt højere end din indkomst. Efter Familiestyrelsens opfattelse er dette normalt kun opfyldt, når forskellen i forældrenes indkomster er på mindst 310.000 kr. – 410.000 kr. om året (2008 og 2009-niveau).
  3. Der er tale om transportudgifter, der ikke kan anses for ubetydelige.