Hvornår er min børn store nok til selv at kunne bestemme, om de vil på samvær hos deres far?

Jeg skriver til jer, da jeg vil høre hvordan reglerne er i forhold til samkvemsretten.

Det forholder sig sådan, at jeg har to børn på henholdsvis 7 og 10 år. Jeg har den fulde forældremyndighed over begge børn. Hver anden weekend er børnene fra fredag til søndag hos deres far. Men børnenes samvær med deres far har nu udviklet sig til, at de har en del konflikter ude hos deres far, og ikke længere vil derud.

Mit spørgsmål er derfor, hvornår er et barn stor nok til selv at bestemme, hvornår samkvemsweekenderne kan ophøre (og i stedet afløses af enkelte dage i ny og næ)?

Og hvad kan jeg gøre som mor, når jeg kan se, hvor dårligt børnene har det med at skulle besøge deres far?

Svar:

Normalt siger man, at børn selv kan bestemme, når de er 14-15 år. Jeres børn er således stadig for små til at de selv kan bestemme, hvor meget de vil se deres far.

Du kan søge statsforvaltningen om begrænsning af samværet. I denne forbindelse skal du anmode statsforvaltningen om at tage en samtale med børnene. Under en sådan samtale har børnene mulighed for at sige deres egen mening om samværet, inden statsforvaltningen træffer afgørelse. Du bør også anmode statsforvaltningen om at indhente en udtalelse fra skolepsykologen til brug for sagsbehandlingen.

Hvis statsforvaltningen efter en samlet vurdering finder, at det er bedst for børnene, at samværet bliver begrænset, så vi de kunne træffe afgørelse herom. Du skal dog forberede dig på, at der skal temmelig meget til at begrænse samværet.

Med venlig hilsen

Ida Lange Lawaetz
Advokat (L)

Postboks 137,
Vænget 22,
4400 Kalundborg
tlf. 59 57 50 00
fax 59 57 50 01