Mister jeg samværsret, hvis jeg ikke besøger min eks-kæreste under hendes graviditet?

Jeg er desværre kommet i den situation, at min kæreste og jeg er ved at gå fra hinanden, og mine spørgsmål er derfor.....

Hvordan står jeg med hensyn til samværsret, hvis min gravide kæreste (ca. 4 måneder henne) og jeg går fra hinanden inden barnet er født. Står jeg ringere hvis jeg f.eks. flytter til Sjælland og min kæreste fortsat bliver boende i Sønderjylland.

Hvorledes skal jeg forholde mig i min kærestes graviditet, hvis vi ikke længere er samboende.

Er det sådan, at jeg ikke kan få samværsret, hvis jeg ikke besøger min kæreste under hendes graviditet?

Svar:

Der er lempeligere adgang til at få fastsat samvær med et ganske lille barn, hvis man som far har været samboende med barnet efter fødslen.

Du skal være opmærksom på, at der som udgangspunkt ikke fastsættes samvær med overnatning med børn under 2½ år.

Der fastsættes som regel kun samvær af få timers varighed. Derfor kan det medføre praktiske problemer for dig med gennemførelse af samvær, hvis du flytter.

Din ret til samvær er ikke betinget af, at du besøger din eks-kæreste under graviditeten. Men det vil formentlig blive meget lettere for jer begge at forholde jer til et fremtidigt samvær, hvis I bevarer en god kontakt til hinanden, og du er med til at støtte hende under graviditeten.

Det vil formentlig betyde meget for din eks-kærestes holdning til fremtidigt samvær, hvis hun føler, at du er interesseret i jeres barn, og I er fælles om bekymringer/glæder m.m. - både under graviditeten, i forbindelse med fødslen og efter fødslen.

Med venlig hilsen

Ida Lange Lawaetz
Advokat (L)

Postboks 137,
Vænget 22,
4400 Kalundborg
tlf. 59 57 50 00
fax 59 57 50 01