Hvem skal betale for tøj til fest og til sport?

Min X og jeg flyttede fra hinanden for ca. 5 år siden og jeg har den fulde forældremyndighed over vores 8-årige søn. Sønnen er hos sin far hver 2. weekend, de feriedage han skal have, og han og hans familie kan altid ringe for at se sin søn mere, hvis han/de har lyst til det..

Nu ligger det sådan at vi er blevet uenige om hvem der skal ha udgiften til tøj, hvis min søn skal til en fest med sin far. Jeg sørger for at han har sit ynglingstøj med til weekenderne, skal jeg så også sørge for at købe festtøj til den/de weekender, hvor han er hos sin far og de skal til fest???

Hans far synes også at vores søn skal spille indendørsfodbold, når han er hos ham, han mener så at jeg skal købe fodboldudstyret, kan det være rigtigt???

Jeg modtager den almindelige børnebidrag fra hans far, hvilke jo i forvejen ikke dækker det halve af de daglige udgifter.

Svar:

Reglerne er sådan, at du får bidraget - og så skal du afholde alle udgifter til barnet, dog ikke udgifter der vedrører aktivitet under samværet.

Det er altså dig der skal købe tøj - og sørge for, barnet har det med til samvær. Til gengæld kan faderen ikke stille krav om, at du køber noget bestemt tøj. Hvis drengen ellers har almindelig pænt tøj - og her tænker jeg hverken på skjorte eller slips, men almindeligt tøj der passer til årstiden, så kan faderen ikke stille andre krav. Mener han barnet har behov for et bestemt fest"skrud" - og har barnet ikke et sådant - så må han selv købe det.

Det samme gælder omkring fodbold. Hvis der alene er tale om noget, der finder sted under faderens samvær og på hans foranledning - så kan du nægte at betale. Almindelig sport som drengen går til - også når du har ham, skal du betale. Men noget som faderen tager hånd om, og som kun er under hans samvær, skal han betale for. Ligesom han skal betale for en tivolitur, hvis han vælger at bruge en samværsdag på det.

I øvrigt er jeg enig med dig i, at normalbidraget ikke dækker ½ af udgifterne, der er forbundet med at have børn.

Med venlig hilsen

Anne Broksø

RET&RÅD, Hillerød