Kan den fælles forældremyndighed ophæves, hvis moderen ikke kan lide stedmoderen?

Jeg er stedmor til 2 dejlige unger på 9 og 4 år.

Da børnenes mor har givet udtryk for, at det er hende besværligt at pakke deres weekend tøj, har børnenes far og jeg længe købt tøj til dem til brug her.

Kan man trække noget fra i børnepenge, når nu vi køber tøj til dem ??

Endvidere er jeg blevet forment adgang ud af vores bil, når de bliver hentet og afleveret, så det vil sige, at jeg skal blive i bilen og sige farvel til dem.

Kan det være rigtigt ??

Samtidig lægger børnenes mor ikke skjul på overfor børnene, at hun ikke kan lide mig, så det udvikler sig tit i uenighed, når de er på weekend

Kan man gøre noget ved det ??

Svar:

Man kan anmode statsforvaltningen om, at de udgifter man har til tøj trækkes fra børnepengene - men det er KUN hvis moderen har nægtet at give jer tøj med. Og så kun nødvendige udgifter. Det er ikke nok, at hun har sagt, det er bøvlet at pakke.

Der findes jo ikke rigtig nogen regler om, om du må stige ud af bilen eller ej - bortset fra de almindelige regler om ejendomsret mv.

Moderen kan jo godt nægte dig adgang til hendes grund - det er jo hendes grund.

Jeg er enig i, at det er vældig formalistisk - og kun konfliktskabende.

Men spørgsmålet er, om ikke du skal være den fornuftige – og acceptere disse krav - for at undgå konflikter - af hensyn til børnene.

Der sker ikke så sjældent det, at hvis man "makker ret" i en periode - måske en lang periode - så falder moderen lidt til ro - og så kan du måske senere få lov at komme med til døren.

Det samme gælder de konflikter, der opstår, fordi moderen ikke kan lide dig.

Der er nok ikke så meget andet at gøre end at forsøge at undgå kontakt - og være overbærende.

Samarbejdsvanskeligheder er normalt ikke nok til at få den fælles forældremyndighed opløst.

Med venlig hilsen

Anne Broksø

RET&RÅD, Hillerød

Danmarks Familieadvokat samarbejder med Ret & Råd.