Skal min 15-årige datter betale 1.050 kr. for at have haft 2 timer på danseskole?

Jeg skriver til jer, fordi min datter på 15 år igår modtog en opkrævning på 1.050 kr. fra en danseskole.

I brevet der var med står der : Vedr. deres deltagelse i undervisningen hos ...danseskole for perioden sæson efterår 1999/2000 gør jeg  dem opmærksom på følgende restance:1000 kr. som vi beder dem indbetale på vedlagte FI-kort omgående.
Gebyr for fremsendelsen af dette brev 50,00 kr.bliver opkrævet på samme kort.

Jeg må indrømme at både min datter og jeg blev noget chokerede da vi læste brevet, for min datter har kun været til dans tre gange, den første gang var en prøvetime som hun fik at vide var gratis, derefter var hun med til undervisningen to gange, men på grund af skole, arbejde og dårlige busforbindelser opgav hun at fortsætte.

Hun har ikke meldt fra på anden måde end at hendes veninder har sagt til   danselæreren, at hun ikke kunne fortsætte, men på den anden side har hun heller ikke på noget tidspunkt hverken opgivet hendes adresse eller skrevet under på at hun ville gå på holdet.

Nu har vi så fået denne rykker som er det første vi nogensinde hører fra danseskolen. På girokortet står der at det gælder for periode 1+2+3+4+rykker, og jeg undrer mig for det første over at vi får en rykker uden at have modtaget nogen regning, men jeg undrer mig også over at de efter at min datter er holdt midt i første periode også mener at hun skal betale for 2+3+4 periode.

Vores adresse har danseskolen  fået hos de piger fra holdet, som min datter går i klasse med. Till dem har danselæreren også sagt at hun ville sende min datter en regning, for man kunne ikke bare sådan lige holde.

Før jeg henvender mig til danseskolen vil jeg så gerne vide om det kan være rigtigt, at jeg skal betale for 4 perioder, når min datter kun har været med til undervisningen i 2 timer, og når hun på intet tidspunkt har skrevet under på noget?

SVAR:

Hvis du - som forælder - ikke har meldt din datter til dans, så kan danseskolen ikke kræve jer for noget som helst.

Da din datter er mindreårig, dvs. under 18 år, kan hun ikke selv stifte gæld, og derfor kan hun ikke forpligtes til at betale den omtalte regning.

Du kan derfor roligt meddele danseskolen, at din datter ikke vil betale, da hun ikke har tilmeldt sig, og da hun i øvrigt er umyndig.