Kan en samværsfar få hjælp til rejseudgifterne?

Hej. Jeg har været gift, er nu skilt. Vi har et barn på 7 år sammen.

Barnet bor sammen med sin mor i Vestjylland, jeg bor på Sjælland. Er det altid mig der skal hente og bringe barnet? Moderen og jeg taler rimeligt godt sammen. Jeg er studerende, og har derfor begrænsede midler at gøre med. Hvordan er reglerne for dette?

Venlig hilsen

Tommer.

Svar

Det er fast praksis, at den, der har samværsretten, skal hente barnet og selv afholde udgifterne hertil. Omvendt skal bopælsforælderen hente barnet efter samvær og afholde disse transportudgifter.

Du kan muligvis få hjælp til din del af rejseudgifterne via en særlig regel herom i lov om aktiv socialpolitik § 83, stk. 1, som lyder således:

Kommunen kan yde hjælp til udgifter ved udøvelse af ret til samvær med egne børn under 18 år, som ikke bor hos ansøgeren. Det er en betingelse for at yde hjælp, at ansøgeren ikke har økonomisk mulighed for at betale udgifterne.

Ring til socialforvaltningen for at høre nærmere herom.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Århus