Fedterøvsmodellen for særeje.

Min forlovede og jeg overvejer at gifte os. Jeg har læst jeres fremragende beskrivelse af særeje, men har et praktisk spørgsmål.

Da jeg gerne vil sikre min ratepension og mit hus, ønsker jeg at oprette rent kombinationssæreje. Jeg kan forstå, det sker som en ægtepagt, og at jeg kan få tilsendt en formular  for 350 kroner.

Kan vi egentlig ikke bare udfylde formularen og lægge den i skuffen (min skuffe)? Hvis vi så skulle gå fra hinanden kan jeg jo altid skynde mig at få dokumentet tinglyst. På den måde sparer vi tinglysningsafgifterne her og nu, men hvis vi går fra hinanden er der så mange penge på spil for mig, så afgifterne blot vil være en dråbe i havet.

Svar

Du kan godt tinglyse den underskrevne ægtepagt, selv om din ægtefælle protesterer, men hvis din ægtefælle pludselig dør, kan du ikke nå at lyse ægtepagten, og dit hus er da delingsformue i forhold til dødsboet. Dette vil ikke være særlig heldigt, hvis din ægtefælle er insolvent eller har særbørn eller begge dele!.

Du kan heller ikke regne med, at du kan nå at sende ægtepagten til tinglysning, inden din ægtefælle ansøger om separation eller skilmsmisse, og også i dette tilfælde er dit hus delingsformue.

Jeg vil derfor tilråde dig at lyse ægtepagten med det samme.

Du bør derfor ofre tinglysningsafgiften på 1.850 kr. og få ægtepagten lyst med det samme.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Advokaterne
Sankt Knuds Torv P/S

Ryesgade 31
8100 Århus C
Tlf.: 8613 0600