Er vores søn både englænder og dansker?

Jeg er engelsk statsborger og min mand er dansk statsborger.

Vi har en søn på 8 mdr, som vi ønsker er delt statsborger.

Det danske fremmedpoliti oplyser, at vores søn er dansk, fordi han er født her i landet, og den britiske ambassade oplyser, at han er engelsk, fordi jeg er englænder.

Da vi rejste på ferie til England i sommers blev vores søn indskrevet i mit engelske pas. Han har modtaget sit danske cpr. nr.

Så vi opfatter det således, at han er delt statsborger, er det korrekt?

PS: Da det ikke er  første gang, at vi benytter os af Jeres hjælp, vil jeg lige udtrykke min store begejstring for denne mulighed  for at søge hjælp.

SVAR.

Det er korrekt, at jeres søn har dobbelt statsborgerskab.

Hvis I er gift, er han dansk statsborger, fordi hans far er dansk, og engelsk statsborger, fordi hans mor er engelsk.

Hvis I ikke er gift, er han dansk statsborger, fordi hans far er dansk, og han er født her i landet, og engelsk statsborger, fordi hans mor er engelsk.