Kan en 14-årig få sort straffeattest pga graffiti?

Jeg vil gerne vide, om en 14 årig dreng kan få sort straffeattest for at male graffiti ?

SVAR.

Nej, graffitien kan ikke farve straffeattesten sort, for en 14-årig er under den kriminelle lavalder, dvs. 15 år.

Det er først, når drengen runder 15 år, at hans ulovlige handlinger må registreres og indgå i hans straffeattest.

I værste fald kan politiet kontakte kommunens sociale udvalg, når en 14-årig begår handlinger, der ellers ville gøre ham kriminel (hvis han var over 15 år).