Må skolen overvåge min brug af skolens Pc'er?

Mit problem omhandler privatlivets fred.

Jeg går på en handelsskole, som netop har indført et nyt overvågningssystem til alle skolens Pc'er. Dette overvågnings system giver alle lærerne muligheden for at overvåge, hvad eleverne laver på deres Pc'er. Og da jeg er af den type, der hader kontrol og "big brother systemet", så ser jeg straks rødt. Læreren sidder altså behageligt ved deres egen skærm og overvåger elevens skærm - uden eleven ved det!

Mit spørgsmål er så: "Er det ikke lovligt?" Systemet kan let misbruges! En lærer kan sidde i et helt andet lokale og overvåge den uheldige elev.

Det er lige meget, om det er i skoletiden, eller om det er efter skoletid, hvor mange elever bl.a. benytter tiden til at sende private E-mails til venner på andre skoler.

Jeg ved, at en skole betragtes som et offentligt sted, men at lærerne skal kunne sidde og se mig skrive personlige ting til en anden person er efter min mening helt forkert. Men hvad siger lovgivningen om dette problem?

Jeg ved, at der har været lignende problemer på en række arbejdspladser, hvor medarbejderne overvåges. Og i USA er der faldet dom til fordel for medarbejdere, der ikke ville have arbejdsgiveren til at læse deres E-mail.

Jeg håber I kan hjælpe.

Tak for en rigtig god service!

Gibb's Law: Infinity is one lawyer waiting for another.)=~

SVAR.

Hvis pc'erne tilhører handelsskolen, har den ret til at indføre et overvågningssystem, idet skolen frit kan opstille regler for brugen. Det følger af det såkaldte anstaltsprincip, for det giver skoler og offentlige institutioner ret til at indføre - og håndhæve - lokale regelsæt.

Ligeledes kan skolen frit bestemme, at eleverne fx ikke må benytte pc'erne til private e-mails, lige som den fx kan nøjes med at åbne adgang til nogle få udvalgte adresser på Internet. Det er helt op til skolen, og derfor kan du ikke benytte reglerne om privatlivets fred i den omtalte situation.

Personligt er jeg absolut heller ikke tilhænger af en for kraftig overvågning, men på skoler, offentlige institutioner og for den sags skyld også på private arbejdspladser er det op til ledelsen at fastsætte regler for brug og kontrol af pc-udstyret.