Må civilklædte betjente bære våben i retten?

Jeg har overværet en retssag, hvor tre civilklædte betjente blev afhørt, og de bar våben .

Jeg har naturligvis forespurgt retten, om det kunne være rigtig og har fået det at svar, "at sådan er det bare ".

Hvis de må med hvilken begrundelse?

Svar:

Det er op til politimyndigheden at afgøre, hvor civilklædte betjente må bære våben – herunder i retten.

Derfor kan hverken den pågældende domstol eller jeg  give dig en begrundelse for den omtalte situation.

Med venlig hilsen

Erik Frodelund

JuraEksperten.dk