Skal jeg betale kontrolafgift til DSB, når jeg har glemt mit abonnementskort?

Har DSB juridisk lov til at opkræve en kontrolafgift, fordi jeg havde glemt mit gyldige abonnementskort hjemme

Svar:

Ja, det har DSB ret til.

Det er op til de rejsende at have gyldige billetter eller abonnementskort med på rejsen, så det kan forevises i toget. I modsat fald kan der opkræves en kontrolafgift - også selv om den rejsende rent faktisk har købt billet eller abonnement, men ikke medbringer det på rejsen.

Med venlig hilsen

Erik Frodelund

www.JuraEksperten.dk