Må en avis bringe et foto af mig, som er taget i en helt anden sammenhæng?

I forbindelse med en avisartikel blev der taget et foto af mig til avisen. Nu har jeg set at foto'et er blevet brugt i en helt anden sammenhæng i en anden avis. Der er kilde anvisning til "arkivfoto + fotografen navn".

Jeg er ikke blevet spurgt og ønsker ikke at mit billede bliver brugt i sammenhænge, jeg ikke har noget at gøre med.

Foto'et er taget indendørs i mit eget hjem og således ikke i et offentligt rum.

Er det lovligt for avisen at anvende og placere mit foto i hvilken som helst sammenhæng?

Hvad kan jeg gøre for at stoppe det?

SVAR

Når du ikke tog et forbehold - fx "billederne af mig må kun bruges til den pågældende artikel" - så er avisen i sin gode ret til at bruge billedet igen, ligesom det kan sælges eller lånes ud til brug i andre aviser m.v.

At billedet blev taget i dit hjem gør ingen forskel.

Det er fotografen, der har ophavsretten til billedet, og til at videreudnytte det.

Nogle aviser fjerner fotos fra deres arkiver, hvis folk anmoder om det. Tag derfor kontakt til avisen

Med venlig hilsen

Erik Frodelund

JuraEksperten