Må et fitnesscenter indføre tidszoner, hvor der kun er adgang for kvinder?

Vil det ikke være at betragte som kønsdiskrimination, hvis det fitnesscenter, som man går i og betaler medlemskab til, indfører en tidszone, hvor det kun er tilladt for kvinder at træne. Tidszonen er beliggende i hver ulige uge og er mellem 19-21.

Begrundelsen for dens indførelse er, at det for kvinder kan være grænseoverskridende at styrketræne i et rum fyldt af hårdtpumpende mænd.

Begrundelsen kan virke forståeligt nok, og min "foragt" kan måske også virke petitesseagtig, men jeg kunne godt tænke mig at vide, om der er lovmæssig opbakning til en sådan ordning eller, om den kan betragtes som stridende mod en eller anden lovbestemmelse eller ulovbestemt princip om kønsdiskrimination.

SVAR

Juridisk set kan et fitnesscenter fuldt ud lovligt indføre tidszoner for såvel mænd som kvinder - eller eventuelt kun for kvinder.

Der er ikke tale om kønsdiskrimination, og det er på ingen måde i strid med dansk lovgivning.

Med venlig hilsen

Erik Frodelund

JuraEksperten