Må den lokale grillbar omdele menukort til husstande, som har sagt "Nej tak til reklamer"?

Min kollega og jeg har et spørgsmål, som vi simpelthen ikke kan blive enige om. Derfor må familieadvokatens juridiske eksperter træde til.

Hvis man ikke ønsker at modtage reklamer, gratis aviser m.m., kan man via Post Danmark få et skilt, der hedder "Nej tak til reklamer og gratis aviser!".

Hvis ejeren af den lokale grillbar ønsker at omdele hans menukort til samtlige husstande i nærheden (og han vel at mærke selv uddeler disse), er han så forpligtet til at overholde/respektere skiltet "Nej tak til reklamer!"?

Jeg mener ikke grillbaren juridisk er forpligtet til at skulle respektere dette Nej tak, da det jo er en aftale jeg har lavet for forsendelser der omdeles med Post Danmark. (At han burde gøre det er så en anden sag!)

Min kollega mener at påbudet gælder ALT reklamemateriale, altså også menukortet som ejeren af grillbaren omdeler selv, idet skiltet er opsat på privat grund.

Hvem har ret?

SVAR

Du har ret, for efter dansk lovgivning bestemmer afsenderen af reklamen, om han vil respektere Post Danmarks skilt med teksten "Nej tak til reklamer".

Når grillbarens ejer selv omdeler sine reklamer, eller hvis han får et privat budkorps - fx Forbruger Kontakt - til at omdele dem, afgør han selv, om de skal ind i samtlige brevkasser, eller han vil respektere skiltet med "nej tak".

Den omtalte ordning har ofte været til diskussion, men hidtil har der - hvor mærkeligt det end kan lyde - ikke været politisk vilje til at ændre den.

Med venlig hilsen

Erik Frodelund

JuraEksperten