Ejer min far en båd, som er drevet i land på hans strand?

Min far ejer en strand i Jylland. På hans strand er drevet en båd i land, båden er i god stand og jeg vurderer den til at have en værdi på omkring 5000 kr.

Der er ingen kendetegn på båden, som gør at ejeren kan identificeres, og der er heller ikke tegn på at båden har været tøjret andetsteds og at rebet er blevet klippet over (hærværk/tyveri).

Spørgsmålet går på hvad man gør med båden, indtil videre har vi trukket den på land, så den er væk fra bølgerne og den har nu ligget i ca. 3 måneder. Ejer min far ikke det som driver i land på hans strand?

Man hører jo at vraggods ved Vesterhavskysten tilhører staten, så det samme kan være gældende her.

Kan man evt. efterlyse ejeren i avisen/statstidende med en tidsfrist for henvendelse?

SVAR

I har pligt til at oplyse politiet om, at der ligger en båd på stranden, for der er tale om hittegods, som skal sælges på auktion, hvis ejeren ikke melder dig.

I får ikke ret til at beholde båden, fordi den er drevet i land på en privatejet strand.

Med venlig hilsen

Erik Frodelund

JuraEksperten