Kan TDC kræve at få mit personnummer, når jeg køber en mobiltelefon med abonnement?

For kort siden skulle jeg anskaffe en ny mobiltelefon. I forbindelse med købet blev det forlangt at jeg opgav mit cpr nr. Det ønskede jeg ikke hvorfor jeg ikke kunne købe en telefon.

Er det lovligt af en forhandler (TDC) at kræve mit cpr nr.?

Hvad sker der hvis jeg opfinder et falsk cpr nr. til lejligheden ?

SVAR

Ja, det er lovligt, at TDC og andre telefonselskaber forlanger at få kundernes cpr. nr., når det gælder et abonnement. Derimod kan TDC ikke kræve cpr. nr., hvis du køber en telefon, der ikke er bundet op på et abonnement.

Du overtræder straffeloven, hvis du opgiver et forkert cpr.nr. for på den måde at snyde dig til et abonnement.

Med venlig hilsen

Erik Frodelund

JuraEksperten