Må man opstille web-kamera på sin arbejdsplads til overvågning af egne madvarer?

Jeg har en kollega der gennem længere tid oplevede, at madvarer forsvandt fra hans arbejdsplads.

Han opsatte et web-kamera, som afslørede, at det var rengøringsfolk som tog hans ting om aftenen.

Rengøringsfolkene er ansat i et rengøringsfirma som er hyret til opgaven.

Er det lovligt at filme sin egen arbejdsplads ?

Er det muligt at vise filmen til rengøringsfirmaet, uden at man bliver retsforfulgt ?

Svar:

En medarbejder på en  arbejdsplads må ikke foretage overvågning, fx med et web-kamera, medmindre den pågældende har fået ledelsen tilladelse til det.

En privat arbejdsplads må godt indføre overvågning af forskellige lokaliteter, blot medarbejderne er informeret om det. Her gælder følgende regel:

"Private, der foretager tv-overvågning af steder eller lokaler, hvortil der er almindelig adgang, eller af arbejdspladser, skal ved skiltning eller på anden tydelig måde give oplysning herom".

Efter min vurdering stiller loven ikke krav om, at ansatte hos en underleverandør også skal være informeret om overvågningen. Derfor kan optagelserne godt bruges over for rengøringsfirmaet, blot din kollegas chef er indforstået med det.