Må jeg lægge teksten til "Kvinde min" ud på min hjemmeside?

Der findes flere steder på nettet, hvor man kan downloade ulovlig musik.

Men hvad med sangtekster? Er de på samme måde beskyttet af ophavsretsloven??

Der er flere store databaser, hvor der ligger fx 50.000 sangtekster, man kan udskrive. Vil det være ulovligt at hente og udskrive sangtekster fra internettet, når de er lagt ud uden ophavsmændenes samtykke??

Vil det være lovligt på min egen hjemmeside at skrive teksten fra fx Kim Larsens "Kvinde min"?

Svar:

Sangtekster er beskyttet af lov om ophavsret på samme måde som artikler, litterære værker m.v.

Beskyttelsen gælder i 70 år efter ophavsmandens død, hvorfor der kan være masser af gamle sangtekster, som lovligt kan lægges ud på Internet.

Men det vil helt klart være i strid med loven, hvis du offentliggør teksten fra "Kvinde min" på din hjemmeside, og det kan du i værste fald komme til at betale dyrt for.