Er det tilladt at købe musik fra udenlandske websites?

Det er nu blevet muligt at købe musik online og dermed lovligt downloade musik fra internettet.

Men dels er kvaliteten ringe, dels er prisen høj sammenlignet med "musikbutikker" i udlandet. Eksempelvis er der flere russiske udbydere, at vælge imellem.

Hvad siger ophavsretsloven omkring musik købt f.eks. i Rusland til under 1 krone pr. nummer i meget høj kvalitet. Er det tilladt?

Svar:

Tak for dit spørgsmål til Familieadvokaten.dk.

Det afgørende for, om musik lovligt kan downloades fra Internettet er, om ophavsmanden/rettighedshaverne har givet tilladelse til det.

Det afgørende er således ikke, om du køber musikken i en butik i Danmark eller downloader den fra et website.

Der findes flere websites, hvor man kan finde musik online, som udbydes med rettighedshavernes tilladelse, og som derfor lovligt kan downloades.

Men der findes også mange websites, hvor man har "glemt" at spørge om lov - typisk er prisen meget lav/gratis for at downloade fra sådanne sites og der er ingen omtale af tilladelser fra pladeselskaber eller lignende.

Lovlige musik-filer, f.eks. mp3-filer, hvor rettighedshaverne har givet samtykke til, at filerne kan downloades via Internettet, forekommer typisk kun på websites, som har et officielt præg, eksempelvis pladeselskabernes websites eller de enkelte bands egne websites.

Med venlig hilsen

Ulrik Grønborg,
MinAdvokat.dk