Kan min søn få SU som udeboende, hvis han flytter ind til mig?

Min søn, der går i 3.g, bor hos sin far.

Han har fået at vide, at når han er færdig med 3.g om ½ år, må han godt se sig om efter en anden bolig. På det tidspunkt er han knap 19 år.

Min søn spørger så, om han vil blive betragtet som udeboende, hvis han flytter ind til mig, altså så han kan få SU som udeboende?

Faderen har den fulde forældremyndighed og har altid haft det.

Svar:

Din søn er hjemmeboende, hvad enten han bor hos sin far eller hos dig. Det er uden betydning, hvem der havde forældremyndigheden indtil han fyldte 18 år.

Dette fremgår af bekendtgørelse om uddannelsesstøtte § 10, som lyder således:

§ 10. En uddannelsessøgende, der bor hos forældrene eller en af dem, er hjemmeboende.

Stk. 2. En uddannelsessøgende betragtes som hjemmeboende, hvis

1)   den uddannelsessøgende i folkeregisteret står tilmeldt den ene eller begge forældres adresse, eller

2)   den uddannelsessøgende, uanset hvilken adresse den uddannelsessøgende står tilmeldt i folkeregisteret, ud over ferier og søn- og helligdage jævnligt bor hos forældrene eller den ene af dem.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Århus