Skal vi betalt dansk tv-licens, når vi de næste to år skal bo i udlandet?

Vi bor de næste to år - i forbindelse med min mands arbejde - i udlandet. Vi har stadigvæk en lejlighed derhjemme, så vi ikke skal tage alle vores ting med os og så vi har noget at vende hjem til.

Vi har nu fået et brev fra Licenskontoret om at vi skal betale licens. Jeg har forklaret dem situationen med at vi altså ikke bor i Danmark, men det er de ligeglade med. De mener at vi stadigvæk skal betale så længe vi har et fjernsyn. Kan det være rigtigt?

Ville det hjælpe, hvis vi flyttede folkeregisteradressen med? Eller er det kun nødvendigt, som nu, med postadressen?

Her er hvad de skrev:
Når De har fjernsyn stående på deres adresse her i landet, skal De betale licens, ellers skal De fjerne de licenspligtige apparater fra boligen, enten til opbevaring privat hos nogen der betaler licens, eller opmagasinering i et flyttefirma. Vi skal have besked skriftligt eller på e-mail, hvis de vælger det. Ellers må jeg bede om Deres adresse, så De kan blive registreret som licensbetaler.

Jeg vil nu høre, hvordan jeg skal stille mig i sagen?

Svar:

I skal betale licens, uanset om I kan bevise, at I ikke opholder jer i lejligheden, men derimod i udlandet.

Ejer man et tv, skal man betale licens - også selv om man aldrig bruger det.

Hvis I vil slippe for at betale licens,  kan I lade en god bekendt eller et familiemedlem overtage apparatet, mens I er i udlandet. En husstand skal nemlig kun betale en licens, selv om den har flere fjernsyn stående.