Har Viasats detektiver adgang til private hjem?

I  "gamle" dage havde DR de såkaldte pejlevogne rundt i landet, som skabte en vis furore  i befolkningen, selv om det senere viste sig at være lidt af en "ballon"

I denne tid har vi  i TV gang på gang set store "reklamer" fra  VIASAT, der ang. har "detektiver" placeret i forskellige destinationer rundt i landet med henblik på at afsløre brugen af  "piratkort". Vi har selv stofanet i huset og har ingen problemer desangående.

Mit spørgsmål:

Kan disse "detektiver" uden videre påberåbe sig adgang til private hjem og/eller institutioner af forskellig art for at kontrollere, hvilke kort, der evt. sidder i en kortlæser.

Personlig har jeg altid ment, at selv politiet - med begrundet mistanke - skulle have en dommerkendelse for at undersøge en bolig.

Svar:

Nej, det kan de private udbydere af satellitprogrammer ikke. De skal via retten for at få adgang til et privat hjem.