Må skole konfiskere elevernes mobiltelefoner?

Jeg er ikke uenig med de mange som mener, at skoleelever bestemt ikke bør bruge mobiltelefoner i timerne. I min datters folkeskole har de indført en regel om, at mobiltelefoner konfiskeres hvis de anvendes i timerne. Skolen beholder telefonen til næste skoledag.

Så kommer jeg til spørgsmålet: Har skolen på nogen måde lovhjemmel til at konfiskere telefonen og beholde den til den følgende dag; altså have den liggende på skolens kontor efter eleven er gået hjem ? Hvis den har lovhjemmel, hvilken lov omhandler så emnet ?

Jeg er af den opfattelse, at skolen nok ikke har ret til dette iflg. nogen lov, men at det blot er en 'regel' de selv har indført uden de egentlig har ret til det. Jeg mener ikke en folkeskole kan konfiskere og beholde privat ejendom. Er det korrekt ?

Svar:

Skolen har ikke ret til at indføre den omtalte regel, hvor den konfiskerer en mobiltelefon og først vil udlevere den næste dag. Skolen kan konfiskere mobiltelefonen, men den skal udleveres, når eleven får fri fra skole.