Kan min mand få ophævet sit fadderskab for sin niece?

Min mand er fadder til hans niece, kan han godt ophæve det?

Han har fortrudt fordi at han har sagt ja til at opdrage hans niece i den kristne tro, hvis begge forældre går bort, og det kan han ikke holde, og han har heller ikke har ret meget kontakt til sin søster og niece.

Svar:

Din mand kan ikke få ophævet et fadderskab, for det er udelukkende en religiøs tradition, som ikke har nogen juridisk betydning overhovedet.

Eller sagt på anden vis, så kan din mand ikke forpligtes til at skulle opdrage det pågældende barn, have nogen som helst kontakt med det osv.