Må man gå på Internettet via andres trådløse netværk?

Det er meget fremme i tiden, at firmaer og kommuner investerer i trådløst netværk. Ifølge div. medier glemmer mange af disse firmaer og kommuner at lukke for adgangen til disse netværk, således at alle med en bærbar
computer og trådløst netkort kan surfe på Internettet via disse forbindelser.

Spørgsmålet, som bliver diskuteret højlydt i vennekredsen, er hvorvidt det er ulovligt at benytte disse netværksforbindelser til helt uskyldige ting som fx internetbrug. De har jo trods alt ikke lukket for muligheden

Svar:

Du ikke må benytte andres internetopkoblinger uden deres samtykke.

Jeg er klar over, at vedkommende ikke nødvendigvis lider noget økonomisk tab ved, at der kommer en ekstra bruger på, men risikoen er dog til stede - eksempelvis kan det i ekstreme tilfælde få betydning for opkoblingens
hastighed, hvis der er for mange online samtidig.

Internetudbyderen/teleselskabet lider desuden et tab ved at du ikke køber en selvstændig opkobling, men benytter andres gratis. Situationen er i den sammenhæng at sammenligne med ulovlig tilkobling til naboens kabel-TV.

Med venlig hilsen

Ulrik Grønborg.