Kan jeg kræve pensionsbidrag af fratrædelsesgodtgørelse ?

På grund af rationalisering fratrådte jeg efter afskedigelse mit job d. 31/7, og jeg fik i den forbindelse udbetalt fratrædelsesgodtgørelse, 3 mdr. løn, selv om jeg efter funktionærloven kun var berettiget til 2 mdr. løn.

I forbindelse med denne fratrædelsesgodtgørelse har firmaet ikke indbetalt nogen form for pension. Firmaet har i hele ansættelsesforholdet indbetalt pension til min pensionskasse.

Spørgsmålet går på, om der skal indbetales pension til en pensionskasse som normalt, når der er tale om fratrædelsesgodtgørelse.

Svar

I mange tilfælde er pensionsbidrag en del af lønnen og skal derfor også indregnes i en fratrædelsesgodtgørelse. Der findes en højesteretsdom fra 1994 (UfR 1994.907 HD), hvor det blev statueret, at pensionsbidrag skulle medregnes ved beregning af fratrædelsesgodtgørelse efter funktionærlovens § 2a. I den pågældende sag var der tale om, at arbejdsgiveren skulle indbetale et pensionsbidrag på den ansattes pensionsopsparingskonto i et pengeinstitut.

Det antages imidlertid, at dette ikke gælder arbejdsgiverens bidrag til den ansattes pensionskasse, idet den manglende indbetaling ikke påvirker den ansattes pensionsudbetaling til sin tid.

Højesteret har i en dom fra 2002 (UfR 2002.1043 HD) statueret, at en opsagt funktionær ikke havde krav på arbejdsgiverpensionsbidrag af en fratrædelsesgodtgørelse fra Unilever, som var baseret på en frivillig ordning.