Er det lovligt at lægge abandonware ud på nettet?

Jeg er i gang med at lave en site, hvorfra man kan downloade sim-spil, og jeg henviser til sites, hvor man kan downloade andre sim-spil. Så som: Sim-city, sim-tower o.s.v.

 Jeg har hørt, at når computer-spil ikke har kunnet købes i butikkerne længere tid må man gerne lægge spillene ud på nettet.

Der er mange sider med "abandonware" og der reklameres en del med sitene.  Det udgår IKKE som noget ulovligt og alle sites jeg har set er ikke ude på ulovligheder.

Jeg vil KUN udlægge spil, som ikke har kunnet købes i længere tid på nettet og KUN sim-spil. Jeg er IKKE ude på at gøre noget ulovligt og hvis jeg skal fjerne et spil fra siden gør jeg det SÅ HURTIGT JEG KAN!! MED DET SAMME!

Jeg er IKKE ude på noget ulovligt men bare at give sim-elskere de forældede spil. Sådan mener jeg.

Svar:

"Abandonware" er betegnelsen for software/programmer, som producenten ikke længere har nogen videre økonomisk interesse i - producenten har "forladt" programmet ("abandoned" på engelsk).

Juridisk set bliver ophavsretten til et computerprogram imidlertid ved med at eksistere i 70 år efter ophavsmandens død.

Ønsker du at kopiere og sprede spillet via nettet skal du derfor have ophavsmandens samtykke, hvis du vil undgå at gøre noget ulovligt.

Det er naturligvis ikke til at sige, om ophavsmanden vil have nogen indvendinger mod, at du bruger spillene på den måde du beskriver (der er jo netop tale om "forladte" programmer), men vil du være på den sikre side, så send først ophavsmanden en mail og spørg om lov!

Med venlig hilsen

Ulrik Grønborg

Advokaterne Sankt Knuds Torv, Århus C.