Har man eneret til et navn, hvis man ejer et domænenavn?

Jeg har et meget specifikt spørgsmål, som jeg gerne vil have besvaret.

Det drejer sig om web-stedet http://www.fatsolla.com. [det korrekte navn er kendt af redaktionen]

 Ejeren af web-stedet påstår, at blot fordi han har købt domænet "www.fatsolla.com", er navnet "Fatsolla" (som er en form for pseudonym) ophavsrettigt beskyttet.

 Han påstår sågar, at såfremt et firma forsøger at benytte navnet "Fatsolla", vil han kunne sagsøge firmaet.

 Passer det?

 Har man eneret til et navn, blot fordi man har købt et domænenavn?

Svar:

Din ven har ikke ret. Erhvervelsen af et domænenavn er ikke tilstrækkeligt til at man får nogen form for eneret til navnet.

Jeg kan imidlertid udmærket forstå, hvorfor din ven har troet dette, da reglerne om enerettigheder kan være ganske komplicerede at finde rundt i!

Din ven kan ikke hindre et firma i at kalde sig eksempelvis Fatsolla ApS - i hvert fald ikke, så længe firmaet sælger varer, der ikke er forvekslelige med de varer eller tjenesteydelser, der udbydes hos fatsolla.com.

Ligeledes må en privatperson uden videre registrerer f.eks. www.fatsolla.dk eller det forvekslelige www.fatsola.com uden at komme i klammeri med din ven, hvis registreringen sker i god tro og altså ikke blot for at "snylte" på din vens domænenavn.

Vil din ven opnå en egentlig beskyttelse, må han enten starte en selskab ved navn Fatsolla, eller begynde at sælge varer/tjenesteydelser under www.fatsolla.com og derved opnå en varemærkebeskyttelse.

Han kunne eventuelt overveje at skifte navn til "hr. Fatsolla" - derved ville han opnå en navneretlig beskyttelse!

Med venlig hilsen

Ulrik Grønborg