Må jeg linke til en warez-side?

Hvordan er loven omkring de såkaldte warez-sider, kan de straffes hvis de kun linker til andre warez-sider, altså er det ulovligt at havde en sider som handler om warez, men ikke har noget liggende, men til gengæld fortæller hvor på nettet der er sider med warez til downloade?

Svar:

 Tak for dit spørgsmål.

"Warez" (eller ulovlige kopier af software) er i strid med ophavsretsloven, da det er ophavsmanden, der har eneret til at fremstille eksemplarer og fremføre dem offentligt. Der er således ingen tvivl om, at en egentlig "warez-side", hvor man kan downloade programmer, er ulovlig.

Straffelovens § 23 er den bestemmelse, der omhandler strafbar medvirken. Den siger:

"Den for en lovovertrædelse givne straffebestemmelse omfatter alle, der ved tilskyndelse, råd eller dåd har medvirket til gerningen".

Straffen for medvirken er præcis den samme som for selve gerningen.

Hvis man laver et side om warez, og giver vejledning og vink om, hvor man kan hente ulovlige programmer, er der i mine øjne ikke tvivl om, at man har givet råd i lovens forstand. Man er desuden bevidst om, at ens side med links højst sandsynligt vil kunne føre til, at der sker ulovlig kopiering. Dermed har man forsæt i straffelovens forstand, og vil kunne dømmes.

Jeg vil derfor fraråde dig at lave en hjemmeside, der fortæller, hvor på nettet, warez kan downloades!

Med venlig hilsen

Ulrik Grønborg