Må jeg låne ting fra andres hjemmesider, hvis jeg angiver kilden?

Når man nu laver et web-site, er det jo fristende at "copy/paste" information fra andre web steder.

Er det lovligt, hvis man angiver, hvor man har informationerne fra?

Gør det forskel, om man ændrer på indholdet?

Gør det forskel, om det er et non-profit eller kommercielt site?

Tak for en god service ....

 Svar:

Det kan utvivlsomt være fristende at nappe noget tekst, grafik eller lignende fra en andens hjemmeside, og så sætte det ind på ens egen hjemmeside. Ikke desto mindre er det næsten altid ulovligt!

Når du på den måde kopierer information, foretager du rent juridisk en eksemplarfremstilling af en ophavsmands værk, hvilket du skal have samtykke til. Det gør i den forbindelse hverken fra eller til, om du har angivet, hvor du har materialet fra, eller om det er fra et non-profit site eller ej.

Vil du være på mere sikker grund, foreslår jeg, at du ændrer på indholdet. Referer teksten med dine egne ord, så den bliver et nyt og selvstændigt værk. Det gør ikke noget, at indholdet er nogenlunde magen til det andet, hvis blot fremtoningen/udseendet er helt anderledes – der må med andre ord ikke være en oplevelse af, at værkerne er identiske.

Alle må eksempelvis lave skulpturer af kvinder med fiskehaler – man må bare ikke lave en skulptur, der minder for meget om Den Lille Havfrue, da det krænker ophavsmandens, Edward Eriksens, enerettigheder!

I visse tilfælde kan du med hjemmel i den særlige regel om citat lovligt låne dele af eksempelvis teksten fra et andet website og bruge det i din egen tekst. Du kan læse mere om citatreglen i nogle af de andre svar i denne brevkasse.

Med venlig hilsen

Ulrik Grønborg