Hvordan finder vi ud af om et firmanavn allerede er taget?

Min bror og jeg ønsker at etablere en Internet virksomhed med handel med blandt andet neglefiler fra en svensk producent. Selskabsformen bliver i første omgang et interessent selskab.

Vi har fundet et velegnet navn til firmaet, men er i tvivl om hvordan vi sikrer os, at navnet ikke er veletableret i udlandet med udsigt til en senere retssag (?)

Svar:

Der er ikke nogen central registrering af virksomhedsnavne i hele Europa. I Danmark har vi det Centrale Virksomhedsregister, som er forbundet med Danmarks Statistik (tlf: 39173917, www.dst.dk) og de kan muligvis hjælpe. Registeret gælder imidlertid kun nationalt.

I planlægger at starte en internet-virksomhed. Mit forslag til jer er derfor, at I starter med at søge på virksomhedsnavnet i nogle af søgemaskinerne på internettet.

Sørg for at benytte flere forskellige, da ingen af dem dækker mere end ca. 20 % af nettet på nuværende tidspunkt. Af relevante maskiner kunne være www.av.com, www.google.com, www.yahoo.com, www.kvasir.dk, www.directhit.com, www.hotbot.com. Find selv på flere....

Jeg skulle mene, at I derved opnår ganske stor sandsynlighed for at finde ud af, hvorvidt navnet allerede er i brug.

Skal jeres virksomhed hedde det samme som jeres produkt?

Så er det også reglerne om varemærkers beskyttelse, som I skal være opmærksom på. Grundlæggende siger de, at hvis ENTEN jeres VARER ELLER jeres MÆRKE er forskellige fra eksisterende varemærker, har I ret til at benytte navnet.

Bemærk, at to virksomheder lovligt kan hedde det samme, hvis de blot sælger forskellige, ikke-udskiftelige varer - eksempelvis eksisterer der både et band ved navn ABBA og en fiskerivirksomhed ved navn ABBA Seafoods.

Med venlig hilsen

Ulrik Grønborg