Må jeg eje en CD-brænder?

Jeg vil gerne købe en "cd-brænder" til min computer.

Jeg har hørt at det måske ikke er helt lovligt at kopiere musik cd-er.

Må jeg godt til eget forbrug ? Man må vel nok når der er kassettebånd?

Hvad mener Familieadvokaten?

SVAR:

Der er intet ulovligt ved at købe og eje en cd-brænder i sig selv - derimod vil det være ulovligt, hvis du benytter den til at kopiere eksempelvis programmer!

Du har ret i, at man gerne må tage private kopier af musik på kassettebånd, men det er også lovligt at tage kopier af musik på CD.

Reglen er, at du må tage digitale kopier af lovligt købt musik til din egen personlige brug eller til din husstands brug.

Du må med andre ord IKKE kopiere enhver MP3-fil fra Internettet (det er ikke et lovligt eksemplar, du kopierer).

Du må HELLER IKKE brænde CD'er til dine venner og kolleger (de er hverken dig selv eller husstanden).

Du må ifølge den seneste tilføjelse til loven EJHELLER låne eller leje en CD på biblioteket eller fra en ven, og så brænde en kopi til dig selv. Der er krav om, at du SELV skal eje det lovlige originaleksemplar.

Man må ikke tage private kopier af EDB-programmer i digital form, herunder computerspil! Det er dog tilladt at foretage "nødvendig" brugs- og sikkerhedskopiering. Det er ikke forbudt at omgå kopispærringer, der beskytter EDB-programmer.

Jeg håber, at dette har hjulpet med at klarlægge, hvad retsstillingen er. Ellers er du altid velkommen til at skrive igen til Familieadvokaten.dk.

Med venlig hilsen

Ulrik Grønborg, advokat
www.minadvokat.dk