Søgnehelligdagsbetaling ved fyring

Angående ferieloven har jeg et lille spørgsmål. Kan man få søgne og helligdags- betaling udbetalt, når man bliver fyret. ?

Venlig hilsen

K. F.

Svar

Svaret afhænger af den konkrete faglige overenskomst.

Der er mig bekendt mange overenskomster, hvor det er aftalt, at arbejdsgiveren løbende henlægger en bestemt procentdel af lønnen (f. eks 3%). Denne udbetales dels som et forskud i forbindelse med den enkelte søgnehelligdag (Store Bededag, 1. maj og grundlovsdag), og dels i form af en restbetaling, der udbetales sammen med feriepengene.

Hvis du er omfattet af en overenskomst, der har et system som det ovenfor beskrevne, må du have krav på at få afregnet din resterende søgnehelligdagsbetaling på samme måde som din feriegodtgørelse.

Jeg vil råde dig til at rette henvendelse til din fagforening, som må kunne hjælpe dig med at få udbetalt alt, hvad du har til gode.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg.