Cykler fjernes uden ansvar?

Jeg vil gerne vide, hvilke regler der gælder i forbindelse med skiltet: CYKLER FJERNES UDEN ANSVAR, som tit er placeret ved forretninger.

Er det rigtigt at der ikke foreligger ansvar ?

Hvordan er situationen, når cyklen fjernes - selv om der ikke er noget skilt?

Er her et ansvar ?

SVAR:

Et sådan skilt fratager efter min klare opfattelse ikke den pågældende for ansvar i forbindelse med bortfjernelse af cykler. Man er vel som forretningsindehaver, vicevært el. lign. altid berettiget til at flytte cyklen, hvis den står i vejen, men ikke til egentlig at bortfjerne den til et andet sted eller mere grotesk smide den ud.

Skiltet er med andre ord ikke af større juridisk betydning, men det virker nok alligevel!

Med venlig hilsen

Lars Sandager-Jørgensen

RET&RÅD, Hillerød

retraad.gif (5798 bytes)