Må private firmaer opkræve parkeringsbøder?

Jeg har været så uheldig at få en parkeringsafgift, men ved nærmere eftersyn af girokortet viser det sig, at være udstedt af EuroPark A/S Vejle, og jeg undrer mig over at private firmaer kan udstede disse afgifter,

Nu er mit spørgsmål: Hvem kan udstede parkeringsafgifter i Danmark?

SVAR.

Private p-firmaet kan udstede p-afgifter, men kun på privatejede arealer, hvor det ved tydelig skiltning fremgår, at der bliver pålagt en sådan afgift ved overtrædelse af reglerne.

Der er faldet en række domme, som giver EuroPark m.v. ret til at opkræve sådanne afgifter.