Er det lovligt for en arbejdsgiver at lægge medarbejderes adresse (telf.) og navn
ud på internettet uden foregående aftale og mod medarbejderens erklærede vilje
SVAR:
Udover, at jeg mener, at arbejdsgiverens holdning i din situation er uacceptabel,
og et brud på det tillids- og loyalitetsforhold, som eksisterer mellem en ansat
og dennes arbejdsgiver, så mener jeg, at der er tale om en forholdsvis klokkeklar
overtrædelse af den danske registerlovgivning, idet arbejdsgiveren ikke er berettiget
til at videregive oplysninger, som han har registeret i sit personaleregister.
Du skriver ikke, hvorvidt din arbejdsgiver er offentlig eller privat, hvilket kan
have relation til spørgsmålet om videregivelse af registrerede oplysninger.
Hvis din arbejdsgiver er offentlig er der nemlig i princippet tale om videregivelse
af oplysninger fra et register der føres for den offentlige forvaltning, hvorfor
lov om offentlige registre finder anvendelse. Modsat: hvis din arbejdsgiver
er privat da skal lov om private registre anvendes.
Oplysninger om en medarbejders navn, adresse og telefonnummer er oplysninger som
efter min opfattelse er omfattet af såvel lov om offentlige registre og lov om private
registre.
Uanset hvordan man ser på det, er det min klare opfattelse, at din arbejdsgiver
- være sig privat eller offentlig - ikke må offentliggøre oplysninger om din privatadresse
og privattelefonnummer; - dette er efter min opfattelse i strid med registerlovgivningen.
Registertilsynet har udarbejdet en udtalelse fuldstændig i tråd hermed, hvorfra
jeg citerer følgende:
"Oplysninger om de ansattes privatadresse og -telefonnummer, billeder af de
ansatte, og andre private oplysninger må kun videregives med den enkelte ansattes
samtykke."
Du kan se hele udtalelsen på www.registertilsynet.dk.
Undersiden hedder "værd at vide" og udtalelsen er placeret under emnet
"internettet" med titlen "Hvilke oplysninger om de ansatte må arbejdsgivere
lægge på nettet?"
Jeg foreslår, at du beder din arbejdsgiver om at fjerne oplysningerne fra hjemmesiden,
idet du i modsat fald vil klage til registertilsynet, samt indgive politianmeldelse
for overtrædelse af registerlovgivningen. Dette vil dog nok ikke være særligt befordrende
for samarbejdsmiljøet mellem din arbejdsgiver og dig, hvorfor du bør overveje nøje
om du ønsker at stille dette krav. Hvis du gør det, og hvis din arbejdsgiver nægter
at fjerne oplysningerne, så må du endvidere afgøre med dig selv, om du ønsker at
fortsætte hos den pågældende arbejdsgiver.
Med venlig hilsen,
DRACHMANN ADVOKATER