Kan min polske svigermor få opholdstilladelse i Danmark?

Jeg er en dansk kvinde, der lever sammen med en polsk mand.

Han er dansk statsborger og  har boet i Danmark i 28 år.

Min polske svigermor på 81 år vil meget gerne bo hos os her i Danmark.

Hun få polsk pension, som kan tages med til Danmark.

Har vi lov at flytte hende hjem til os?

Vi har plads til hende.

SVAR.

En EU-statsborger (og således en statsborger fra Polen) kan opholde sig frit i Danmark i op til 3 måneder. Ophold ud over 3 måneder kræver et registreringsbevis, som man kan få udstedt ved henvendelse til Statsforvaltningen. Dette registreringsbevis er et bevis for de rettigheder, som en EU-statsborger har efter EU-reglerne om fri bevægelighed for personer og tjenesteydelser.

Der stilles visse betingelse for udstedelse af et registreringsbevis. Hvis jeres mor/svigermor er pensioneret arbejdstager eller råder over tilstrækkelige indtægter eller midler, så hun ikke kan antages, at ville falde det offentlige til byrde, opfylder hun formentlig betingelserne for udstedelse af et registreringsbevis.

Jeg foreslår, at I retter henvendelse til Statsforvaltningen i den region, hvor I bor, og får nærmere oplysninger om, hvilken dokumentation forvaltningen har brug for med henblik på at udstede et registreringsbevis.

Jeres mor/svigermor kan indrejse og tage ophold i Danmark og herfra indgive ansøgning til Statsforvaltningen, når bare hun får et registreringsbevis, inden der er forløbet 3 måneder fra indrejsen.

Med venlig hilsen

Kim Hvam

Advokat (L)

kh@balaw.dk

Søndergade 45 - 8000 Århus C

Tlf. 86 12 02 77 - Fax 86 12 12 27