Dækker forsikringen, når jeg ikke havde kørekort?

Jeg har et lille problem som jeg håber I kan hjælpe mig med. Jeg har før benyttet jeres brevkasse, og er imponeret over jeres hurtige og udførlige svar.

Fredag var jeg impliceret i et trafikuheld. Jeg var ude og køre med min forlovede, som ejer bilen. Jeg holdt stille for en fra højre kommende bil, da en bil med 50 km/t kørte op i os bagfra. Vi fik selvølgelig et ordentligt skub fremad og vores bagende på bilen blev grundigt skadet.

Bilen der kørte op i os bagfra blev meget skadet. Jeg måtte en tur på skadestuen og have undersøgt min nakke, da jeg havde lidt bevægelsesproblemer lige efter sammenstødet. Derfor blev der tilkaldt ambulance og politi. Polititet kom og "besøgte" mig på hospitalet og under vores samtale måtte jeg desværre fortælle dem, at jeg ikke var i besiddelse af et kørekort, da jeg er ved at generhverve det. Ifølge politiet er der ingen tvivl om skyldsspørgsmålet, hende der kørte op i os har hele skylden.

MEN, polititet mente at der måske kunne blive problemer med forsikringsselskabet, når jeg ikke er i besiddelse af et kørekort.

Mit spørgsmål er derfor - kan jeg risikere at komme til at betale for begge reparationer eller måske kun vores egen ?

Jeg ville kunne forstå det, hvis det havde været mig der havde haft skylden, men jeg har lidt svært ved at finde logikken i det omvendte. I så fald skulle vi jo bare have ordnet det uden politi og derefter kørt på skadestuen og ladet som om det var min forlovede der kørte (hun har kørekort og får derfor en bøde for at lade mig køre, surt !)

SVAR:

Det er også efter min vurdering den bagfra kommende bil, som har skylden for uheldet, og det er derfor denne bils ansvarsforsikring, der skal dække samtlige skader.

Den omstændighed, at du ikke havde kørekort, kan ikke betegnes som egen skyld, der medfører nedsættelse af erstatningen.

Din forlovedes kaskoforsikring skal i øvrigt dække skaden på hendes bil, selv om du ikke havde kørekort. Der står sikkert i policen, at forsikringen ikke dækker skader, som forsikringstageren har forvoldt uden at have kørekort. Denne bestemmelse gælder også den situation, hvor din forlovede som forsikringstager vidste, at du kørte bilen uden kørekort. MEN:

Bestemmelsen gælder ikke, hvis I kan bevise, at skaden ikke skyldes det manglende kørekort, og i denne sag må dette bevis let kunne føres. Dette resultat følger af forsikringsaftalelovens § 51, stk. 1, som ikke kan fraviges til skade for forsikringstageren.

God bedring!