Skal min afbestillingsforsikring erstatte min flybillet, når flyselskabet er gået konkurs?

Jeg vil gerne anvende min afbestillingsforsikring til at få erstattet en flybillet, der er blevet værdiløs, fordi flyselskabet er gået konkurs.

I forsikringsbetingelserne er der ikke nævnt et ord om dækning i tilfælde af et flyselskabs konkurs, hverken under punktet: "Hvad er dækket" eller "Hvad er ikke dækket".

Har mit forsikringsselskab ret til at afvise at yde erstatning?

SVAR:

Det er ikke din afbestillingsforsikring, der dækker i tilfælde af konkurs, men derimod en såkaldt konkurssikring, der koster 20 kr. pr. billet, og som skal bestilles samtidig med billetten.

Med venlig hilsen

Erik Frodelund

JuraEksperten.dk