Kan jeg kræve erstatning fra min far for at have totalskadet på min bil?

Min far og jeg er kommet i tvivl om erstatningsansvar og har brug for lidt juridisk vejledning.

I december bad jeg min far hente min søn ved tandlægen. Min far har ingen bil og lånte derfor min bil. Under turen hjem får min far insulinchok og kører frontalt ind i et hus. Mirakuløst sker der ingen personskade men bilen er totalskadet. Bilen er ikke kaskoforsikret (værdi 40.000 kr.)

Kan jeg juridisk set gøre krav om erstatning eller del erstatning af bilen?

Som udgangspunkt er min far ikke indstillet på at betale noget som helst.

Svar:

Efter dansk ret hæfter en låntager som udgangspunkt for skader på det lånte. Det gælder især, hvis han begår fejl eller forsømmelser (handler culpøst). Låntager kan også hæfte for hændelige skader på det lånte, hvis han overskrider grænserne for sin brugsret.

I dette konkrete tilfælde er der tale om et uheld, som din far ikke er skyld i, og lånet sker i din interesse. På den baggrund er det min opfattelse, at din far ikke er erstatningsansvarlig for skaderne på bilen.

Venlig hilsen

Brian Bruun Hansen

Advokat

Rosberg & Haug Advokater

Nørregade 6, 3.sal

1165 København K

Tlf: 33 13 42 42