Skal min mand betale 265.000 kr. i erstatning for totalskade på prøvebil, der ikke var kaskoforsikret?

Vi er kommet i knibe efter at have forulykket i en prøvebil - privat brugtbil - før endelig aftale om salg.

Min ægtemand skulle køre til mekaniker og forulykker efter at kørt ud i lyskryds for rødt lys og derved påkørt to andre biler. Min mand forsøgte efter bedste evne at undgå de to biler men det var ikke muligt - idet han opdagede krydset for sent. (Ingen alvorlig personskade.)

Senere viser det sig at bilen ikke er kasko forsikret - og sælger af bilen forlanger nu den forventede bilpris som erstatning for den totalskadede bil (265.000.-)

Er vi erstatningspligtige i denne situation ?

Har sælger pligt til at nævne at bilen er uden kasko ?

SVAR:

Det er ganske usædvanligt at lade købere prøvekøre en bil til kr. 265.000,- uden at denne er kaskoforsikret.

Hvis der er et privat bilsalg og bilen var på prøveplader er den kun ansvarsforsikret. Dette må antages at være alm. viden, men sælgeren burde at oplyse herom.

Hvis bilen har været på alm. nummerplader og ikke var kaskoforsikret, må udgangspunktet være, at sælger selv bærer risikoen herfor.

Med venlig hilsen

Thomas Damsholt, advokat