Skal jeg betale skat til Danmark, hvis jeg bor i udlandet og min hustru bor i Danmark?

Hvis man opgiver sin permanente bopæl i Danmark og etablerer sig i udlandet, men samtidig gifter sig med sin danske kæreste, som fortsat skal bo i Danmark, er man så fortsat undergivet beskatning efter danske regler i Danmark eller skal man betale skat til det nye land, hvor man har etableret sig?

SVAR:

Afgørende for, om man beskattes af sine indkomster i Danmark, er hvorvidt man kan siges at have bopæl i Danmark. Det er ikke afgørende for Danmarks beskatningsret, at man midlertidigt eller permanent opholder sig i udlandet.

Opgives bopælen i Danmark ophører samtidig skattepligten til landet. Begrebet "bopæl" skal forestås bredt. Således er det afgørende ikke alene bolig, men også erhvervsmæssige, økonomiske, familiemæssige samt personlige tilknytningsforhold til Danmark.

Der er tale om en konkret og samlet vurdering, hvor samtlige disse forhold vil blive inddraget. Skattemyndighederne vil her se på, hvad der reelt gør sig gældende, og således ikke hvorledes man formelt indretter sig.

At din hustru bor i Danmark kan således ikke i sig selv medføre skattepligt til Danmark, men indgåelse af ægteskabet vil indgå i den samlede vurdering af, hvorvidt "bopælen" er opgivet eller opretholdt.

Med venlig hilsen

Kelvin Thelin, adv.fm.

Advodan, Holbæk