Skal min 17-årige søn betale 2.100 kr. til efterskole for ødelagt madras?

Det drejer sig om min søn, der lige er blevet 17. Han har været på efterskole.

I forbindelse med en rokade på værelserne, overtager han et værelse, hvor han ikke tjekker madrassen: Ved fraflytning til en andet værelse, opdages der et hul i madrassen. Han har ikke lavet det. Det skulle antageligt være lavet med en kniv. Knægten går ikke med kniv. Drengen han overtog værelset efter er i mellemtiden hjemsendt.

Nu har han modtaget en regning på 2100 kr. for en ødelagt madras. Kan han gøres ansvarlig for det?

Jeg stoler på hvad han siger. Hvilke muligheder har han?

Vi er forsikrede. Men han har ikke forvoldt skaden.

SVAR:

Din søn kan kun gøres ansvarlig, hvis det kan lægges til grund - bevises - at han har ødelagt madrassen.

Det kan blive svært for skolen at bevise, at din søn har lavet hullet - især hvis han ikke går med kniv.

Jeres forsikring vil under alle omstændigheder ikke dække, da hullet er påført med kniv, og skaden derfor er forsætligt begået.

Din søn  skal ikke anerkende ansvaret -  han bør under disse omstændigheder nægte at betale.

Med venlig hilsen

Thomas Damsholt, advokat