Kan man ændre den forklaring, som man har afgivet til politirapport?

Den forklaring man har afgivet i en politirapport er den bindende, hvis den er underskrevet, eller kan den ændres i en eventuel retssag?

Jeg tænker her på, at den kan være afgivet fordi man har følt sig under pres, eller måske ikke helt har bevaret roen og overblikket

Svar:

Den forklaring, der afgives i en politirapport, er ikke bindende, selv om den er underskrevet.

Det sker tit i retssager, at der ikke forklares som anført i politirapporten

Man foreholder, d.v.s. oplæser herefter den relevante del af politirapporten og spørger om der er blevet forklaret som anført i rapporten og hvad der er det rigtige.

Indholdet i politirapporter forklares ofte med begrundelser som anført af dig.

Det er herefter op til retten at afgøre, hvad man finder der er det rigtige - også ud fra andre oplysninger i sagen.

Med venlig hilsen

Henrik Feldt-Rasmussen, advokat (H)

Ryesgade 31,
8100 Århus C
Tlf. 86130600
E-mail: hfr@advokaterne-aarhus.dk