Hvad kan jeg få i erstatning for uberettiget anholdelse?

Jeg har været udsat for en såkaldt uberettiget anholdelse af politiet.  I forbindelse med et rutinemæssig check af bilister, blev jeg anholdt, mistænkt for at køre promillekørsel.  En alkoholtest på politistationen gav dog et resultat på 0,28 hvorefter jeg blev løsladt igen.

Der var intet i vejen med min kørsel eller noget andet mistænkeligt i øvrigt der kunne berettige anholdelsen. Det var en ubehagelig oplevelse at blive kropsvisiteret m.m. så kan jeg få erstatning for uberettiget anholdelse og i givet fald hvor meget?

Svar:

Du kan søge om erstatning for uberettiget anholdelse i henhold til retsplejelovens kap 93a. Dette skal ske inden 2 måneder til statsadvokaten.

Taksten for uberettiget anholdelse i indtil 5 timer er 1.900 kr.  i 2003 og 2004.

Med venlig hilsen

Henrik Thorstholm

RET&RÅD, Skjern - Tarm