Må min mor åbne min post?

Jeg er 19 år og bor godt nok stadig hjemme.... men det vel efterhånden rimelig almindeligt.....

Min mor har dog tendens til at læse noget af min post.... mest hvis det er noget fra banken og den slags
ting.... og vores forhold til hinanden er også blevet forringet en del pga. det.

Jeg kunne godt tænke mig at vide om det er muligt at sagsøge hende for det?

eller hvad man ellers kan gøre ved det?

Svar:

Når du er fyldt 18 år, har din mor har ingen ret til at åbne din post, for den er beskyttet af straffelovens regel om brevhemmelighed.

Derfor kan du meddele din mor, at hun skal lade være med at åbne dine breve, da hun - hvis hun fortsat gør
det - kan anmeldes for overtrædelse af straffeloven.