Kan jeg få fradrag for egne benzinindkøb, når jeg har firmabil?

Jeg havde i indkomståret 2001 en firmabil og blev derfor beskattet af denne
efter gældende regler.

Da jeg hver måned har betalt skat af denne mener jeg også at de omkostninger til benzin, som jeg selv har måttet afholde kan fradrages i min skattepligtige indkomst som "egenbetaling af fri bil" - det drejer sig om ture til udlandet, hvor mit firma ikke har betalt min benzin. Jeg har sendt dokumentation for mine udlæg til skatteforvaltningen, og jeg har nu fået
følgende svar fra dem:

Fratrukket egenbetaling af fri bil i forbindelse med udlandsrejser er ikke fradragsberettiget iht. ligningslovens § 16. Beløb som en ansat selv anvender til f.eks. køb af benzin til firmabilen kan ikke reducere den skattepligtige værdi. En reduktion i den skattepligtige værdi forudsætter en betaling til arbejdsgiveren. Beløbet er skattepligtigt iht. Statsskattelovens § 4 og skal beskattes som personlig indkomst iht. Personskattelovens § 3.

Jeg mener blot, at hvis jeg udover at betale benzinen også skal betale til arbejdsgiveren for at få fradrag, så ville jeg jo betale benzinen 2 gange, og da jeg jo har betalt skat af bilen samtlige 365 dage i året må jeg vel kunne trække de beløb fra jeg selv har betalt?

SVAR:

Skatteforvaltningen har beskattet dig efter bogen.

Når man har fri bil, nedsættes værdien ikke ved at man selv køber og betaler benzin - f.eks. i dit tilfælde hvor arbejdsgiveren har meddelt, at han ikke vil betale benzin ved kørsel i udlandet.

Værdien nedsættes derimod når man betaler til arbejdsgiver - f.eks. ved at arbejdsgiver afholder alle benzinudgifter, men får refunderet de udgifter, der vedrører køb af benzin i udlandet fra den ansatte.

Jeg kan godt forstå at du nu tænker: "Er der forskel på om jeg selv har betalt 1000 kr. for benzin i udlandet eller jeg betaler 1000 kr. til min arbejdsgiver for benzin købt i udlandet? Det er galimatias." Ja - men sådan er reglerne.

Med venlig hilsen

Forum Advokater

Advokat Erik Øvlisen