Har jeg pligt til at arbejde om lørdagen?

Jeg har et lille studiejob, hvor jeg er kommet i den situation, at jeg er blevet påtvunget at tage en vagt en lørdag formiddag, som jeg ikke kan tage - og heller ikke mine kolleger.

Jeg er blevet varslet 3 døgn i forvejen, og jeg har i gennemsnit 12 timer om ugen, hvorved jeg skulle være omfattet af funktionærloven. Har arbejdsgiveren råderet over mig?

SVAR:

Hvis det ikke er nævnt i din ansættelseskontrakt, at du kan risikere at skulle arbejde om lørdagen, kan du roligt sige nej.

Med venlig hilsen

Steen Marslew

Advodan, Holbæk